Puerto Rico

Tilbage til spiloversigten.Spiloversigt  
         
  Navn   Puerto Rico  
  Udgivelsesår   2002  
  Designer   Andreas Seyfarth  
  Udgiver   Ravensburger/Rio Grande Games  
  Antal spillere   3-5  
  Spilletid   90 - 150 min  
  Aldersgruppe   12+  
         
Spilæsken.
Rollekort
Spillerens egen by
Brikker tilhørende spillet
 
  Indhold  
  6

Ekstra
 

 
     
 
 
  Har du nogensinde drømt om, hvordan det ville være at kolonisere nyt land og få skabt det mest velfungerende ø-samfund, hvor du er guvernøren? Hvis ja, er det netop det, at dette spil går ud på. Du får muligheden for at bruge bygningsarbejderen, handelsmanden, kaptajnen, osv. osv., så du kan opbygge dit samfund. Hvem ender med at ha' de mest værdifulde bygninger og plantager? Dit eneste formål er at få størst rigdom og mest respekt.

Spillerne får ved spillets start hver udleveret nogle mønter, en start-afgrøde og et spillebræt, hvorpå de skal opbygge deres samfund. Spillet foregår over flere runder, hvor spillerne i hver runde vælger sig en rolle. Ved at vælge en rolle, får alle spillerne lov til at udføre den action, som den pågældende rolle er i stand til. Den spiller, der vælger først, hver omgang, er den spiller, der er Guvernør. Denne rolle går på omgang mellem spillerne.

Når spilleren har valgt sit rollekort, udfører han den action, der er tilknyttet kortet.
Kolonisten gi'r lov til at udvide sin plantage enten i form af en afgrøde eller ved at lave et stenbrud, der vil gi' rabat ved køb af bygninger. De andre spillere må kun ta' nye afgrøder.
Borgmesteren - Når denne rolle vælges, ankommer der nye kolonister, og Borgmesteren får den fordel, at han får min. en ekstra kolonist ift. de andre spillere. Kolonisterne bruges til at aktivere beplantninger og bygninger.
Bygningsarbejderen - gi'r spilleren, der vælger den rabat (på en mønt) på den bygning, der evt. købes. Bygningerne er tilgængelige for alle spillerne, men der er kun et vist antal af hver bygning i alt. Derfor gælder det om at planlægge sin by, da hver bygning har en værdi i sejrspoint og kan noget specielt.
Arbejdsmanden - Ved at vælge ham, får spillerne udbytte af deres afgrøder. Den spiller, der vælger rollen får en ekstra afgrøde i bonus.
Handelsmanden - Tillader, at der handles med Handelshuset, hvis det er muligt. Den spiller, der vælger rollen får en bonus, når han handler med Handelshuset.
Kaptajnen - Gi'r adgang til handelsskibene, der må fyldes med varer, hvis der er plads og det ellers er muligt. Kaptajnen er den første, der laster, og når omgangen er slut, tømmes de fyldte skibe.
Guldgraveren - Han får en mønt, når rollen vælges.

Når hver spiller har udført en rolle, er runden slut, og de kort, der ikke blev valgt får en mønt ovenpå, så de bli'r mere attraktive i næste runde. Den næste spiller i runden bliver Guvernør, og sådan fortsætter spillet, indtil det antal Sejrspoint, der er nødvendigt for at vinde er opnået, der ikke er flere kolonister, eller en spiller har opbygget hele sin by. Vinderen er den med flest Sejrspoint.


Selv om spillet er simpelt i sin opbygning, er der utrolig stor udfordring i dette spil, da det handler om hvilke strategier, spillerne ønsker at udføre. Ønsker man at satse på en stor produktion, som skal sælges løbende, og derved tjene penge og sejrspoint, eller ønsker man at bygge de bedste bygninger, og derved score sejrspoint til allersidst? For at producere bestemte afgrøder som kaffe og sukker kræves bestemte produktionsbygninger, inden de giver udbytte, hvorimod man altid kan høste sit korn. Og for at få ens bygninger og afgrøder til at fungere, skal de passes af en eller flere kolonister, så det gælder om at få dem placeret/rokeret rigtigt gennem spillet.

Et andet taktisk element er ved lastningen af skibe eller salg til Handelshuset, da der ikke er ubegrænsede muligheder for at komme af med sine varer. Hvert skib må kun indeholde samme type af varer, og der er et vist antal pladser til varerne. I Handelshuset, må der kun forekomme en vare af samme type, og der er kun plads til 4 varer. Derfor gælder det i begge tilfælde om at tænke fremad og vurdere, hvordan man skal satse. Det er nemlig kun muligt at gemme en vare af hver type i sin by med mindre man bygger lagre til at opbevare dem i.

Alt i alt er det et glimrende spil, der kan spilles igen og igen af de samme spillere, da der altid er mulighed for at bruge forskellige taktikker fra gang til gang, så spillene aldrig ligner hinanden. Derudover er det hurtigt at spille spillet, når man er kendt med procedurerne, så spilletiden, der er angivet øverst kan nedsættes betydeligt med erfaringsniveauet af spillere.